Godkänn kakor
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
Igår, 00:54
+2
SM-veckan har dragit igång!
Men arbetet inför torsdagens kvalificering och fredagens finaler startade redan för ett år sedan, berättar Gunnar Persson ordförande för Karlstads Bågskytteklubb. På plats fanns då även Cenneth Åhlund, Svenska Bågskytteförbundets dåvarande generalsekreterare. Tillsammans tittade de på alternativa skjutplatser i Karlstad. Men Gunnar hade redan en tydlig vision, att skjuta "från Sola till Selma". Det blev också den slogan som sedermera visade sig vara helt rätt för arrangemanget. För er som inte känner till "Sola" i Karlstad så var hon (Eva-Lisa Holtz, 1739-1818) en dåtidens entreprenör som drev ett värdshus i Karlstad. Henne staty står framför Stadtshotellet idag. Eva-Lisa var alltid glad som solen och därifrån kommer just "Sola i Kallsta" ifrån. Och det är från Eva-Lisas staty finalerna skjuts från, och mot Selma Lagerlöfs staty som står på motsatt sida över Klarälven.
För att få delta i SM mixedlag (recurve) behöver man kvalificera sig under säsongen. Det är endast de fyra bästa mixedlagen, som gör upp om SM-guldet. Lagen består av en dam- respektive herrskytt.
Ett avstånd på 70m och måltavlan är 122 cm i diameter. Poäng räknas från 1-10.
Lagen skjuter set om två pilar var. Vinnande lag/set får 2 poäng. Vid oavgjort får båda lagen 1 poäng. Första laget till 5 poäng vinner.
På torsdag 25/6 skjuts kvalificeringsomgången på Långenäs. Där kommer lagen att göra upp om placeringen i stegen. Start kl 19.00 kom gärna förbi och var publik.
På fredag 26/6 kl 10.00 avgörs finalerna längs sträckan "från Sola till Selma". Kom och heja på våra skickliga skyttar. Gunnar säger att arrangemanget kommer vara publikvänligt. Men vi vet att det även kommer vara spännande och inspirerande. Även ett spektakulärt SM, med buttar ute i Klarälven på en ponton fraktad och byggd av Thomas Ohlheden. Anneli Brändén kommer stå tillsammans med domare på butten och markera pil. Många personer är det som varit och är delaktiga från start till mål, hela 15 stycken med specifika uppgifter under förberedelsetiden men också på torsdag och fredag (se foton). Utan dem alla hade det inte gått att genomföra ett SM-arrangemang. Fantastiskt bra jobbat.
Välkomna att uppleva bågskytte, recurve när den är som bäst under SM-veckan. Vi ses!
Tips! Kommer du med bil, parkera på Norra fältet och ta gratisbussen in till centrum.
//Linda
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies